نماز و میدان مغناطیسی بدن

دانلود کتاب  نماز از دیدگاه پزشکی از لینک زیر

https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA/book/29657

میدان مغناطیسی بدن انسان و تأثیر نماز بر آن

هارولدیور از دانشگاه ییل برای اولین بار با انجام یک آزمایش ساده، به وجود میدان مغناطیسی در اطراف موجود زنده پی‌برد. او با توجه به یک مولد الکتریکی که در آهن‌ربا در داخل سیم‌پیچ دوران می‌کند و جریان تولید می‌کند،‌سمندری را در یک ظرف آب‌نمک قرار داد و ظرف رابه دور سمندر چرخاند. الکترودهایی که در این ظرف وجود داشتند و به یک گالوانومتر حساس متصل شده‌بودند، یک جریان متناوب را نشان می‌دادند.

زمانی که بور این آزمایش را بدون سمندر انجام داد، گالوتنومتر هیچ جریانی را نشان نداد. این بدان معنا بود که در اطراف موجود زنده میدانی وجود دارد که خاصیت مغناطیسی هم دارد. بور این وسیله را بر روی دانشجویان داوطلب خود امتحان کرد و مشاهده نمود که این میدان در بدن انسان هم وجود دارد و کاملاً تابع رویدادهای اساسی زیست شناختی بدن است. او این میدان را حیاتی نامید چون هرگاه حیات از بین برود، میدان حیاتی هم از بین می‌رود. به گونه‌ای که یک سمندر مرده در دستگاه هیچ پتانسیلی به وجود نمی‌آورد.

تشکیل میدان مغناطیسی بدن

همانگونه که می‌دانید، در بدن ما میلیون‌ها عصب وجود دارد که کار انتقال پیام در بدن ما بوسیله تحریک الکتریکی این عصب‌ها صورت می‌گیرد. در اثر شارژ بار در اطراف آنها در بدن ما یک میدان تشکیل می‌شود و میدان بدن ما در اثر فعالیت همزمان میلیون‌ها عصب به وجود می‌آید.

امواج مغزی : دستگاه موج نگار مغز چهارنوع منحنی از امواج مغزی را ارائه می‌دهد که عبارتند از :

آلفا، بتا، دلتا و تتا .

ریتم‌های دلتا کندترین امواج مغزی با تناوب از ۱تا۳ دور در ثانیه بوده و اغلب در خواب عمیق ظاهر می‌شوند. به نظر می‌رسد که ریتم‌های تتا که دارای تناوب ۴تا۷ دور در ثانیه می‌باشند  به خلق و خوی بستگی داشته باشند. ریتم‌های آلفا از ۸ تا ۱۲ دور در ثانیه ، در اوقات تفکر و تأمل آزاد رخ داده و در صورت تمرکز حواس و توجه قطع می‌شوند و بالاخره ریتم‌های بتا با تناوب ۱۳ الی ۲۲ دور در ثانیه، ظاهراً منحصر به نواحی جلویی مغز، یعنی جایی که فعالیت‌های پیچیده مغزی رخ می‌دهد می‌باشند. امواج آلفا امواج بسیار مهمی هستند که بوسیله هانس‌برگر آلمانی کشف شدند و به گفته وی با نوعی هوشیاری و خودآگاهی معطوف به درون ظاهر می‌شوند و تغییرات فیزیولوژی مهمی در بدن ایجاد می‌کنند.

میدان مغناطیسی بدن و امواج مغزی درمعرض خطر

حتماً تا به حال درباره خطرات گوشی‌های موبایل یا زندگی درنزدیکی نیروگاه‌های برق چیز‌هایی شنیده‌اید. بنابر تحقیقات پروفسور لای امواج مغناطیسی که از نیروگاه‌های برق یا وسایل برقی مثل سشوار و ریش‌تراش برقی و… ساطع می‌شود به دی ان ای سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند و قابلیت ترمیم را در آنها از بین می‌برد. میدان‌های مغناطیسی خارجی علاوه بر آسیب به دی‌ان ای مغز اثر منفی دیگری به بدن دارند. این میدان‌ها باعث اختلال در میدان مغناطیسی طبیعی بدن می‌شوند. همانطور که می‌دانید نزدیک به ۷۰% از بدن ما را آب فراگرفته و مولکول‌های آب به صورت دوقطبی هستند و زمانی‌که ما در معرض یک میدان مغناطیسی خارج قرار می‌گیریم، این مولکول‌ها در جهت آن میدان قرار می‌گیرند و این پدیده باعث می‌شود نظم میدان مغناطیسی ما به هم بریزد.

علاوه بر عوامل خارجی یکسری عوامل داخلی نیز وجود دارند که باعث می‌شوند اختلال در میدان بدن ایجاد شود. مهمترین آنها بارهای الکتریکی هستند که هنگام شارژ بار در عصب در اطراف آن به وجود می‌آیند و به صورت الکتریسیته ساکن در بافت‌های بدن ذخیره می‌شوند و میدانی که در اطراف این بارها به وجود می‌آیند در میدان بدن ایجاد خلل می‌کنند. این‌بارها به خصوص در نقاطی که تراکم اعصاب بیشتر است ذخیره می‌شوند و به دلیل این که تراکم زیادی دارند و هم در نزدیکی عصب‌های بیشتر و مهمتری قرار دارند برای بدن به شدت مضر هستند.

از جمله این نقاط ناحیه سر و دست‌ها و قسمت مچ‌‌پا به پایین است و در بین این سه قسمت، سر اهمیت ویژه‌ای دارد چون بارهای ذخیره شده در آن علاوه بر ایجاد خلل در میدان مغناطیسی مغز باعث اغتشاش در امواج مغزی نیز می‌شوند. به ظاهر ما روزانه تنها دقایقی را در معرض میدان مغناطیسی هستیم، مثل موبایل یا سشوار و غیره. اما در طول دوران زندگی خود در معرض میدانی بسیار قوی هستیم و آن میدان مغناطیسی زمین است . عوامل داخلی اغتشاش در میدان بدن ما هم فعالیت‌های حیاتی و اجتناب‌ناپذیری هستند که در تمام طول عمر ما در جریان هستند پس چگونه می‌توان اثرات سوء آنها که باعث اختلال در بدن ما و بیماری‌هایی مثل سرطان می‌شوند را خنثی کرد؟

در اینجاست که باید گفت خداوند راه حل تمام این سوالات را در یک عمل ساده که امکان آن برای همه‌ی افراد وجود دارد و بیش از چند دقیقه هم وقت نمی‌برد و هیچ ضرری هم ندارد به انسان هدیه داده و آن نماز است.

 

نماز و میدان مغناطیسی

آنگونه که از تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین مشاهده شده است، بطور شگفت‌انگیزی اگر انسان در هر نقطه از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می‌گردد و در مدتی که درنماز است میدان بدنش منظم می‌شود. یکی از نکات بسیار جالبی که پروفسور بور به آن دست یافته بود، این بود که دریافته بود که در بدن تمام دانشجویان مونث ماهی یکبار تغییر ولتاژ شدید ایجاد می‌شود و میدان بدن به منظم‌ترین حالت خود می‌رسد و به همین دلیل است که زنان نیازی ندارند در این مدت نماز بخوانند. اخیراً هم کشف شده است که قلب زنان منظم تر و قوی‌تر از مردان می‌زند ودلیل آن همین تغییر ولتاژ است.

 

وضو و بارهای الکتریکی

همانطور که قبلاً اشاره شد بارهای زائدی که در اثر تحریکات الکتریکی اعصاب به وجود می‌آیند هم بر میدان بدن و هم بر امواج مغزی اثر سوء دارند و این اثرات در نواحی‌ای که اعصاب در آنها تحریک بیشتری دارند، خطرات جدی‌تری ایجاد می‌کنند و باید هرچه سریعتر از آن نواحی دور شوند. به طرز حیرت‌آوری می‌بینیم که این نواحی دقیقاً نواحی هستند که در وضو شسته می‌شوند و بنابر تحقیقات صورت گرفته بهترین راه دفع این بارهای زائد استفاده از یک ماده رساناست که سریعترین و ارزانترین و بی‌ضررترین ماده برای این کار آب است و جالب اینجاست که آب هرچه خالص‌تر باشد سریعتر بارهای ساکن را از بدن ما به اطراف گسیل می‌دهد و هیچ مایعی مثل آب خالصی که در وضو به انسان سفارش شده این اثر را ندارد.

نماز، وضو وامواج مغزی

با دفع بارهای زائد بدن در وضو امواج مغزی در ایده‌آل‌ترین حالت قرار می‌گیرند. علاوه بر آن حالت تمرکزی که در هنگام نماز در انسان به وجود می‌آید، تشعشع امواج آلفا و نیز توانایی مغز در تولید این امواج را افزایش می‌دهد(محمود زاده، ۱۳۸۹).

 

تأثیر نماز بر بهداشت خواب:

 

ایجاد بهداشت خواب، یک رکن مهم بهداشت روانی و جسمی به حساب می آید و هر عاملی که در تنظیم بهداشت خواب مؤثر باشد، پیشگیری کننده و حتی درمانگر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی است. امروزه نخستین اصلی که در ایجاد بهداشت خوابت وسط جدیدترین منابع علمی دنیا توصیه می شود، بیدار شدن هر صبح سر یک موقع مشخص است.

 

یک نگاه کلی به جدول اوقات شرعی نشان می دهد که وقت نماز صبح، در تمام طول سال با در نظر گرفتن تغییرات ناشی از حرکات وضعی و انتقالی زمین، زمان ثابتی است و اقامه کننده نماز صبح، با برخاستن پس از اذان، در واقع اساسی ترین گام را در جهت رعایت بهداشت خواب و در نتیجه آن، سلامت بدنی و تعادل روانی برداشته است.

تأثیر نماز بر شادابی جسم و روان

 

پیامبر اکرم (ص): «مؤمن، شوخ و لبخند بر دهان و منافق بدخلق و گره بر ابرو می باشد».

دانش پزشکی در قرن حاضر به وضوح می داند اشخاصی که بسیار می خندند نسبت به کسانی که به اصطلاح با خودشان نیز قهرند! و بدبینانه به زندگی می نگرند و عبوس هستند، بسیار کمتر دچار بیماری های جسمی و روانی می شوند. به این ترتیب، هر عاملی که موجب شادابی انسان گردد، در واقع به سلامتی جسم و روان او کمک کرده است. اما نکته بسیار مهمی که دانش پزشکی به بشر آموخته است، این است که شادابی و افسردگی انسان پیش از آنکه تحت کنترل اراده او باشد، زیر فرمان تغییرات مواد شیمایی در سلسله اعصاب مرکزی انسان است.

مثلاً افزایش یک ماده شیمیایی به نام « دو پامین» در بدن سبب می شود که انسان، بدون آنکه خود بخواهد، دچار ناراحتی شود و کاهش این ماده نیز سبب شاد شدن غیر ارادی انسان خواهد شد (کاپلان و سادوک، ۱۳۷۵).

از جمله این مواد شیمیایی که به طور غیر ارادی سبب شادی انسان می شود، ماده ای به نام «کورتیزول» می باشد که میزان آن در بدن انسان در ساعات سحرگاهی به شدت افزایش می یابد(کاتزونگ، ۱۳۸۱). و در صورت بیداری انسان در این ساعات، لذت و شعف سرمست کننده ای نصیب او می شود که بی شک بر زندگی او در تمام طول روز تأثیر گذار است.

به این ترتیب واضح است که نماز واجب صبح،موجب شادابی انسان می شود و یک نتیجه مهم این شادابی، سلامت جسم و روان خواهد بود(ملک محمدی، ۱۳۷۶).خواب نوشین بامداد رحیل باز دارد پیاده را ز سبیل.

 

صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ     هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم

 

 

تأثیر نماز بر آرامش عضلات

 

دانش پزشکی به اثبات رسانده است که اگر شخصی در ساعت حدود ۱۰ شب بخوابد و حدود ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شود (یعنی حدود ۷ ساعت خواب) در ساعت حدود ۱ بامداد، در بدن او برخی مواد شیمیایی شبه مورفین که به عنوان گروهی اندورفین ها و انکفالین ها نامگذاری شده اند، ترشح می شوند که این مواد بر روی قسمتهای مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی، اثر مستقیم دارند و منجر به راحتی[۱]عضلانی در طول روز آینده برای فرد می شوند.

اما اگر شخص در ساعت حدود ۱۲ شب بخوابد و صبح روز بعد ساعت ۱۰ صبح از خواب برخیزد (یعنی حدود ۱۰ساعت خواب)، اندروفین ها و انکفالین ها به مقدار کافی ترشح نمی شوند و در نتیجه، سبب می شود با این که این شخص حدود ۳ ساعت بیشتر از شخص قبلی خوابیده است، از آرامش و استراحت عضلانی به اندازه کافی بهره مند نشود.

فریضه نماز صبح، انسان را خود به خود به سوی یک آرامش عضلانی ناشی از مواد شیمیایی درونزا سوق می دهد (ملک محمدی، همان).

[۱].RELAXATION

, , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *