تاثیر نماز بر بیماری های اپدیمیک

 

 

پیش‌نمایش تغییرات (باز شدن در پنجره تازه)

دانلود کتاب  نماز از دیدگاه پزشکی از لینک زیر

https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA/book/29657

تأثیر نماز بر بیماریهای اپیدمیک (همه گیر)

 

در دین مبین اسلام دستورات زیادی مبنی بر غسل های واجب و مستحب وجود دارد. به این ترتیب روشن است که انجام فرمان غسل که عمدتاً برای اقامه صحیح نماز صورت می پذیرد، در بعد نظافت شخصی  وعمومی است که از اپیدمی شدن برخی بیماریها مانند گال و تیفوس و بیماریهای دیگر مانند طاعون نیز جلوگیری می کند.

 

تأثیر نماز بر افزایش طول عمر

 

میان ذکر خدا و فزونی طول عمر رابطه تنگاتنگی وجود دارد. توجیه علمی این موضوع نیز با توجه به فواید پزشکی مختلف نماز که ما در این مجموعه مقالات تنها به فرازهای کوچکی از آن اشاره کرده ایم، روشن می شود. در این مورد حتی برخی از نویسندگان علت علمی طولانی شدن بی سابقه عمر حضرت صاحب الزمان (عج ) را برای قرنها، تسلط همه جانبه و کامل ایشان بر مسایل جسمی و روانی بشر می دانند.

 

تأثیر نماز بر بیماریهای مقاربتی

 

روابط متعدد و نامشروع جنسی با شریک های جنسی گوناگون نقش اصلی را در ترویج بیماری های مقاربتی از جمله ایدز ایفا می کنند. اما اسلام و شکل حقیقی آن یعنی تشیع، با تجرد به شدت مخالفت می کند و نسبت به ارضای غریزه جنسی در حد نیاز و در چارچوب مشروع نظر بسیار مساعدی دارد، اما آنجا که کار این غریزه به فساد کشیده شود و به صورت فحشا[۱]بروز نماید،اسلام برخورد و مقابله قاطع با موارد فتنه را پیشنهاد می نماید و مجازاتهای سختی را برای افراد خاطی در نظر می گیرد.

از طرفی بسیاری از قوانین اسلامی از جمله نماز به گونه ای خود به خود و شاید ناخوداگاه، انسانهای مؤمن را از نزدیک شدن به فحشا بر حذر می دارد، با مقایسه اجمالی آمار بیماریهای مقاربتی در بین افراد متدین وافرادی که در این زمینه قید وبند خاصی ندارند به این نکته مهم دست یافت.

توجیه علمی این قضیه نیز با توجه به تغییر و تحولاتی که بر اثر نمازهای پنجگانه در ناقلهای عصبی محرک جنسی به وقوع می پیوندد و منجر به مهار شهوت در موارد نامشروع می شود، قابل بررسی است که در بحث تعادل ناقل های عصبی در رابطه با آن توضیح داده شد. هر چند که در این مورد تلقین نیز به عنوان یک توجیه علمی خوب مطرح است.

 

تأثیر نماز بر اعتیاد

 

هر چند که علتهای مختلفی در ابتلا به اعتیاد مطرح شده است، اما بیشتر تخدیر روان و تجربه تغییر حالات روانی ناشی از سرخوشی و نشئه است که سبب گرایش به اعتیاد می شود و به این ترتیب شخص معتاد از خود می گریزد و دچار خود فراموشی می شود و این درست برعکس جریان مقتدر خودشناسی موجود در تعالیم نماز است. نمازگزاران با تکرار دایم آیات هفتگانه سوره حمد (سبع المثانی) که چون حلقه های به هم متصل، هر کدام راهگشای بعدی می باشد پیوسته سرنوشت خود را مرور می کنند و در مسیر خودشناسی و خود باوری گام بر می دارند و با اعتقاد به إیاک نعبد و إیاک نستعین از هیچ چیز جز خدا برای التیام دردهای خویش یاری نمی جویند.

 

تأثیر نماز بر بیماریهای تیروئید

 

عوامل مختلفی به صورت پدیده های زنجیره ای موجب ایجاد بیماری های تیروئید می شوند ولی شواهد قوی نشان میدهند که استرس های روانی-اجتماعی و گرفتاریهای هیجانی می توانند اثر آشکاری در شروع بیماری داشته باشند.

تلقین های امید بخش و زندگی ساز توأم با نماز که در صورت حضور قلب و توجه به مفاهیم نماز تجلی می کنند، به نمازگزار حس همه جانبه امنیت روانی را هدیه می کنند. به این ترتیب روح و روان قدرتمند نمازگزار میتواند پیشگیری کننده و حتی درمانگر بسیاری از بیماریهای جسمی (از جمله بیماریهای تیروئید) باشد.در حال حاضر بسیاری از روانپزشکان وروان درمانان از تصویرهای ذهنی زیبا جهت درمان بیماران استفاده می کنند،جالب است که بدانید متن هایی که در نماز  وادعیه بیان می شود همراه بابهترین تصاویر ذهنی مثبت است(واعظی و همکاران، ۱۳۸۱،ص ۱۵۵).

 

 

تأثیر نماز بر سکته های قلبی ومغزی

 

هر چند که عوامل متعدد و گوناگونی به عنوان علل ایجاد کننده سکته شناسایی شده اند، اما در این میان تأثیر روان بر ایجاد هر کدام از آن ها منجر به این شده است که امروزه سکته ها را به عنوان قسمتی از اختلالات روان تنی (بیماریهایی که بر اثر تأثیر روان بر جسم ایجاد می شوند) بشناسیم.

با توجه به مباحث مذکور و این که در بروز سکته های قلبی و مغزی علاوه بر نقش مهم تیپ شخصیت افراد، استرس های حاد و مزمن زندگی نیز ایفای نقش مؤثر می کنند، می توانیم به این نکته درخشان دست یابیم که نماز با ایجاد ثبات در شخصیت و ایمنی بخشی در مقابل استرس ها، ریسک ابتلا به سکته های مغزی و قلبی را به شدت کاهش می دهد.

 

تأثیر نماز بر زخمهای گوارشی

 

وجود ارتباط میان غم و غصه و بروز زخمهای گوارشی توسط منابع علمی جدید کاملاً تایید می شود. مشاهدات بالینی طی سالیان دراز نشان داده است که علایم زخمهای گوارشی ممکن است در اثر تغییرات هیجانی بیمار یا تجربه شرایط استرس زای مختلف، شروع و یا تشدید شود (ریس، ۱۳۶۴).

با این اوصاف می توان به این نتیجه رسید که عوامل تسکین بخش روان  به خصوص عوامل مذهبی می توانند نقش عمده ای در کاهش زمینه ابتلا به زخمهای گوارش ایفا کنند. نماز به عنوان یک واکسن قدرتمند در ایمنی بخشی در مقابل استرس ها و ناملایمات زندگی و ایجاد احساس امنیت روانی در اشخاص و به علاوه از با ایجاد ثبات در شخصیت و برقرار کردن تعادل روانی، می تواند اثر شگرفی بر همه مشکلات جسمی که به شدت زیر نفوذ فشارهای روانی هستند بگذارد.

 

تأثیر نماز بر بیماری آسم

 

مطالعات علمی مختلف نشاندهنده آن هستندکه در ایجاد بیماری آسم، سه عامل برجسته دخالت دارند:

  1. میکروبهایی که وارد دستگاه تنفسی انسان می شوند (عفونتها)
  2. عوامل حساسیت زا، از جمله گردوغبار، دود سیگار و گرده گیاهان
  3. مسایل روانی از جمله اضطراب، عصبانیت، غم، شادی، تحقیر، خنده و به طور کلی استرس های حاد و مزمن

اما نقش عوامل روانی از دیدگاه دیگری نیز توجه پزشکان را به خود جلب نموده است و آن تأثیر تلقین بر آسم است. بنابراین آسم نیز جزو بیماریهای روان تنی به شمار می آید و چنانچه احساس امنیت روانی در بیماران آسمی ایجاد گردد و مکرراً در معرض تلقین های سازنده روانی قرار گیرند، قدم بزرگی در تسکین بیماری آنها برداشته شده است.

 

آنچه که در مورد تأثیر نماز بر آسم غیر قابل انکار است، تأثیر تنش زدایی نماز و احساس امنیت روانی عمیقی است که بر اثر آن حاصل می شود و بی شک اثر التیام بخش بزرگی بر بروز سومین گروه از عوامل برانگیزنده آسم ، یعنی عوامل روانی می گذارد(محمود زاده، ۱۳۸۹).

 

تأثیر نماز بر سلامت جسمی کودکان

 

«و خانواده ات را به نماز و صبر نمودن بر آن امر کن»[۲]

سودمندی نماز در سلامت جسمی کودکان، به وضوح قابل مشاهده است. از جمله این که با پایبندی به نماز در جامعه می توان به راحتی از بیماریهای مادرزادی بسیار شایع در نوزادان که بر اثر فسادهایی مانند اعتیاد، الکلیسم، بیماریهای مقاربتی و … به وقوع می پیوندد، جلوگیری کرد.

کودک آزاری که بخش مهمی از علل بستری و مراجعه کودکان به مراکز پزشکی و روانپزشکی را تشکیل می دهد، در پرتو نماز و در جامعه نمازگزار بی معنی به حساب می آید.

عفونت های گوناگونی که در کودکان ایجاد بیماری می کنند توسط نماز تعدیل می شوند.زیرا بخش مهمی از مرگ و میر نوزادان در بدو تولد به دلیل تماس با بدن آلوده اطرافیان (از جمله دستهای آنها) است که طهارت دایمی ناشی از نماز می تواند یک عامل مهم پیشگیری از این قبیل مرگها باشد. یا مثلاً سنت حسنه ختنه اطفال که خطر عفونتهای ادراری را در آنها تا یکصد برابر کاهش می دهد و یا عادت پیدا کردن به مسواک و …

 

تأثیر نماز بر پیشرفت درمان ها

 

امید به بهبودی گاهی می تواند مؤثرتر از درمان عمل کند، چرا که تلقین خود به خود و غیر عمدی به طور قطع در همه درمانهای طبی و روانپزشکی و حتی جراحی می تواند در کنار سایر درمانها و حتی مؤثرترین آنها، نقش مهمی ایفا نماید.اما باید به این موارد و حتی قبل از همه آنها، تأثیر اعتقادات مذهبی و امید به شفای الهی را نیز اضافه نمود.

انسان نمازگزار کسی است که با تمام وجود اعتقاد دارد که درمان همه بیماریها نزد خداست و به این ترتیب با امید به رحمت خداوند بیش از هر شخص بی نمازی امیدوار به رهایی خوداز چنگال امراض و بیماریهاست و با این دیدگاه تمام فعالیت های پزشکان و وسایل مادی را به عنوان واسطه هایی برای اراده الهی می داند که در تلاش برای بهبودی او حرکت می کنند.

 

[۱]. در قاموس قرآن کلمه «فحشا» تقریباً همیشه به مفهوم فساد جنسی به کار رفته است.(رجوع شود به تفسیر سوره نوردر تفسیر نمونه)

[۲]طه/۱۳۲

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *