دانلود کتاب نماز از دیدگاه پزشکی از لینک زیر
نمونه هایی از متن کتاب
با توجه به نکاتی که در رابطه با اهمیت و ویژگیهای نماز ذکر شد، برای ترغیب نوجوانان وجوانان به نماز مواردی ذکر می شود که در حقیقت نتیجه گیری از مطالب ذکر شده است:
انسان دارای گرایشهای عالی در وجود خویش است که شاخصه و ممیز انسان محسوب میشود و آنرا فطرت گویند. گرایش انسان به پرستش یکی از ابعاد فطرت او میباشد و بدین معناست که انسان در عمق وجود خود تمایل به خشوع نسبت به حقیقتی مقدس و والا دارد. این خشوع و خضوع در نهاد هر انسان وجود دارد و هدف آفرینش انسان نیز به شمار میآید[۲]. وجود این خصلت در انسان می تواند ابزار قوی وقدرتمندی در دست مسوولان باشد برای ترغیب به نماز.
گرچه همه نهادها در جامعه نسبت به شکوفایی این خصیصه فطری و در پی آن ترویج نماز که برترین نماد پرستش است مسئولیت دارند اما مسئولیت خانواده و مدرسه به عنوان مهمترین متولیان امر تعلیم و تربیت آیندهسازان میهن اسلامی سنگینتر است. تعامل این دو نهاد در راستای هم نتیجهی موثری در پی خواهد داشت.مدارس در این زمینه کارهای متفاوتی می توانند انجام دهند که منجر به جذب ایشان به نماز باشد.
اولین قدم در تربیت دینی انس و الفت دینی است . کودکان در سال های اولیه زندگی با مشاهده اقامه نماز تلاوت قرآن و پرداختن به فرایض دینی از سوی خانواده و اطرافیان از آنها فرا میگیرند و علاقهمند به امور دینی میگردند. لذا خانواده با مشاهده میل کودک به نماز و شرکت در جلسات مذهبی و اموری از این دست باید او را تشویق نماید. آموزش و پرورش نیز در مرحله پیشدبستانی فعالیت خود را با تهیه جزوات آموزشی مناسب در این زمینه آغاز نموده اما در دوره دبستان لازم است که این اعمال کودک مستمر ادامه یابد و تحت نظارت قرار گیرد زیرا تکرار اعمال سبب نفوذ و تأثیر درشخصیت و ماندگاری آن عمل در روح و روان کودک خواهد شد.
در این دوره مدرسه نقش مهمی بر عهده دارد اگرچه در سالهای اولیه این دوره اقامه نماز بر دختران (پایه اول و دوم) و تا پایان برای پسران واجب نیست ولی از طریق حضور در نمازخانه و اقامه نماز میتوان نوعی آمادگی بر عمل را در آنها به وجود آورد و خانواده نیز میتواند با تأکید بر نماز اول وقت و بیدار شدن برای نماز صبح الگو بودن اعضای خانواده به این امر جامه عمل بپوشاند. بنابراین هماهنگی بین خانواده ومدرسه بسیار مهم است.
بهتر است در مدرسه قبل از شروع نماز یا حتی قبل از رفتن به نماز هفتگی جمعه، برنامههایی تدارک دیده شود که زمینهساز احساس خوشایند برای دانشآموزان باشد تا عزم و اراده و رغبت و انگیزه لازم برای انجام این فریضه، با طیب خاطر در آنان پدید آید. بطور کل (وباتوجه با تجربیات مولفان)رعایت موارد زیر در جذب دانش آموزان مهم به نظر می رسد:
رسانهها فنآوری عظیمی هستند که دنیای ما را به تسخیر خود در آوردهاند و پس از خانه و مدرسه از دیگر عوامل تأثیرگذار بر روح کودک و نوجوان هستند. رسانهها از نخستین دوران زندگی تا پایان حیات انسان به عنوان عامل آموزنده و تأثیرگذارنده بسیار قوی نقش دارند. بنابراین، ظهور رسانهها، تولد دنیای تازهای است که بدون توجه به آثار تربیتی آن، توفیق در آموزش و گرایش به نماز امکان پذیر نیست.
رسانهها آموزشگاه میلیاردها انسان است که در اعماق دل و ذهن اعضای خانوادهها رسوخ کرده است. رسانهها، معلم و کلاس همگانی، و غیر انحصاری هستند که همه لحظات خالی و غیر رسمی انسان امروز را پر کرده، در ایجاد انگیزه و پذیرش یک عمل و شکل دادن عادتهای خوب یا بد، نقش مؤثری ایفا میکنند. اگر برنامهها و زمان پیام رسانهها با تفکر و ارزشهای معنوی و مذهبی جامعه و خانواده انطباق نداشته باشد، آموزش و القای پیامهای دینی و تربیتی اثری نخواهد داشت و هر پیامی از طرف پدر، مادر و معلم همانند یخی در مقابل حرارت شدید و همه جانبه ذوب خواهد شد و از بین خواهد رفت. در این شرایط، جوانان شخصیت دوگانهای پیدا میکنند، دچار بحران عاطفی و فکری میشوند و بعدها طی همنوایی با این بحران، به هر سمت و سویی سوق پیدا میکنند و بدون اراده و اندیشه به هر سو روانه میشوند. در تهیه، تولید و پخش برنامه از طریق رسانهها برای کودکان و نوجوانان باید بسیار دقت کرد و برای این مسأله مهم یعنی آموزش و پرورش احساسات و گرایشهای دینی به ویژه نماز بیشترین اهمیت را قائل شد.
رسانه ها بویژه تلویزیون، امروزه اکثر وقت افراد را به خود اختصاص داده است بنابراین می تواند در زمینه نماز وبطور کل وظایف مذهبی، بسیار موثر باشد. واز آنجا که بیشترین مخاطب کودکان ونوجوانان هستند و از طرفی دیگر این رسانه همه گیر است وبیشترافراد در اکثر نقاط کشور به آن دسترسی دارند، اهمیت استفاده از این رسانه بیشتر می شود..البته هامنطر که گفته شد برنامههای تلویزیونی اگر با ارزشها و تفکر جامعه هماهنگ نباشند، در اندیشه فرد بحران و تناقض ایجاد خواهند کرد و انتخاب بهتر را برایش مشکل خواهند ساخت.
در لحظاتی که پدر و مادر، مدرسه و مسجد، همه به نماز اول وقت اهتمام نشان میدهند، پخش مجموعههای تلویزیونی خارجی و داستانی جذاب و دلربا از تلویزیون به چه معناست؟یا چرا باید مسابقات جذاب در ساعت نماز پخش شود؟
بزرگترین تأثیر ناخودآگاه تلویزیون، مشاهده روابط بسیار نزدیک و گرم دختر و پسر در برخی از فیلمهای خارجی که منجر به عدم شوق و رغبت به نماز و ایجاد کسالت در انجام فرایض است. یاحتی در بعضی از فیلمهای داخل کشور بعضی روابط وحرکات وسخن ها بسیار ناشایست و گمراه کننده هستند که نظارت ویژه ای را می طلبد. این نحوه نمایش روابط دختر و پسر در فرهنگ اسلامی جایی ندارد، از این رو به طور طبیعی و تدریجی اثر تخریبی خود را در روحیه جوان باقی خواهد گذاشت و خود نوعی تهاجم فرهنگی از طریق رسانههاست. رسانه جمعی یکی از عوامل مؤثر و مهم زندگی است و باید با خواست و ارزشهای معنوی خانه و خانواده و جامعه، همسو و هماهنگ باشد، تا بتواند گرایش به نماز اول وقت را در نوجوانان و جوانان زنده نگه دارد.
فیلمهای جذابی پخش می شود که بخاطر زیبایی وجذابیت،بیننده در تمام مدت نمایش به هیچ چیز دیگری توجه ندارد،ولی متاسفانه در کل مدت نمایش،کارگردان وعوامل دست اندر کار قسمتی را برای توجه بازیگران مهم ونقش اول، به نماز و توجه به خدا قرار نداده اند.یاحتی فیلم به نوعی فرهنگ ضد مذهبی را ترویج می دهد،مثل زمانیکه بازیگر به تقلید از فرهنگ غربی باکفش وارد منزل می شود.این امر با پاکی، که لازمه نماز است منافات دارد.البته لازم به ذکر است که در بعضی موارد فیلمهایی نمایش داده می شوند که برعکس،بصورت بسیار اغراق آمیز به مذهبی بودن بازیگر می پردازند،که این مورد نیز عامل دلزدگی است.
رسانه ها باید بگونه ای عمل کنند که نقشه های افرادی که از طریق ماهواره ها سعی در بی اعتقادی فرزندان این مرزو بوم را دارند نقش بر آب کنند.یکی از معلمان بیان می کرد که،سر کلاس صحبت از بدی فیلمهای ماهواره بود،یکی از دانش آموزان با جبهه گیری خاصی گفت:شبکه….ماهواره موقع پخش اذان فیلم های خود راقطع میکند واذان پخش می کند.خودتان قضاوت کنید،وقتی نوجوان ما در حین دیدن فیلم مستهجن با چنین چیزی روبرو می شود،آیا تصور نمی کند بی بندو باری با دین تضادی ندارد؟ با وجود این ترفندها وظایف رسانه ها بویژه تلویزیون بسیار سنگین تر می شود.
بنابراین، برای رسیدن به روح و پیام معنوی نماز و درک فضیلت وقت نماز، تأکید بر ضرورت ایجاد نظامی متشکل از خانه، مدرسه و رسانه، به صورت مجموعهای هماهنگ و حرکت کننده در یک جهت واحد امری منطقی و اجتنابناپذیر مینماید. باید این مجموعه به هم پیوسته، برای انتقال فرهنگ نماز، هماهنگ و همدل باشند. اگر شیوه های تربیتی مربوط به نماز و برنامههای زمینه ساز و جانبی اوقات فراغت در خانه، مدرسه و رادیو تلویزیون متناقض باشند، کودکان و نوجوانان به شکل صحیح به نماز گرایش پیدا نخواهند کرد و روح حقیقی نماز در وجود آنان تحقق نخواهد یافت.
لحظاتی که انسان از دنیای پر غوغا و فریبنده فارغ میشود و به کرانه سراسر آرام و معنوی نماز گام میگذارد، در حقیقت به فضایی پاک و نورانی وارد شده که همانندی بر آن نیست. نماز، ستایش خدا و تأمل در صفات متعالی اوست. نماز اگر با توجه و خشوع خوانده شود، افق دید انسان را از زندگی معمولی فراتر میبرد و او را به نیکیها متمایل میکند. انسان نمازگزار در پیشگاه خدا پیشانی بر خاک میساید و با ابراز بندگی به درگاه حق تعالی، عظمت و شکوه او را ارج مینهد. انسان، با نماز را چندبار در شبانهروز پروردگارش رامی خواند. نمازگزار هنگام صبح، زندگی را با یاد خدا و طالب یاری از او دوباره آغاز میکند. هنگام ظهر با صدای تکبیر مؤذن، دور از درگیریها و مشغله روزانه، برای دقایقی در چشمهسار نماز روح را شستشو میدهد. در پایان روز و آغاز شب نیز دل را با این فریضه الهی، مرکز انوار معرفت میسازد تا شب را در آرامشی معنوی و سرشار از رضایت سپری کند. نماز معراج مومن است، پس از خداوند بزرگ میخواهیم که همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد.
بارخدایا!
گرچه شب تاریک است…
دل قوی دار، سحر نزدیک است…
در میان من و تو فاصلههاست
گاه میاندیشم
میتوانی تو به لبخندی این فاصله را برداری…
تو توانایی بخشش داری…
دستهای تو توانایی آن را دارد
که مرا زندگانی بخشد…
چشمهای تو به من آرامش میبخشد…
و تو چون مصرع شعری زیبا…
سطر برجستهای از زندگی من هستی…
دفتر شعر مرا با وجود تو شکوهی دیگر … رونقی دیگر هست…
میتوانی تو به من
زندگانی بخشی…
[۱] – سوره بقره ، آیه۲۱۶
[۲] – سوره ذاریات آیه ۵۶
Photographer ©2024 چاپ کتاب . تبدیل پایان نامه به کتاب