کتاب «مردم در سیاست ایران

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان، شامل ۵ مقاله از این تاریخ‌نگار، با  ترجمه و انتخاب بهرنگ رجبی منتشر شده است. پرفروش‌­ترین کتاب هفته اول مرداد ماه در میان کتاب­‌های علوم انسانی شد. موضوع محوری پژوهش‌های این کتاب، تغییرات و تحولاتی است که نه از گذر گفت‌وگوها و بده‌بستان‌های سیاستمداران حرفه‌ای پشت درهای بسته، بلکه به واسطه‌ی حضور مردم در خیابان یا همبستگی اصناف و جمعیت‌ها برای رسیدن به خواست‌هایی جمعی به دست آمده است.

این کتاب شامل پنج مقاله «نقش جمعیت‌ های مردمی در انقلاب مشروطه ایران»، «نقش جمعیت های مردمی در سیاست ایران: ۱۳۳۲-۱۲۸۵»، نقش جمعیت های مردمی در انقلاب ایران»، «کمونیسم و مسئله اشتراک در ایران» و «شکل گیری پرولتاریا در ایران مدرن: ۱۳۳۲-۱۳۲۰» است. این مقاله‌ها بررسی قوت‌ها و ضعف‌های چند نمونه از جنبش‌های مردمی در فرازهای تاریخی مهم این سرزمین‌اند، چندوچونی در این پرسش که آدم‌های کوچه و خیابان چطور کوشیده‌اند فردای‌شان را بهتر کنند، کجاها موفق بوده‌اند و کجاها شکست خورده‌اند. کتاب «مردم در سیاست ایران» با ترجمه بهرنگ رجبی از سوی نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب پیش از این نیز در جمع پرفروش­‌ها حضور داشت و در زمان چاپ در طول یک هفته به چاپ دوم رسید.یرواند آبراهامیان، در حوزه «تاریخ ایران معاصر»، از برجسته‌ترین تاریخ‌نگاران محسوب می‌شود. وی در دانشگاه‌های پرینستون و آکسفورد به تدریس «تاریخ ایران» پرداخت و هم‌اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است. «ایران بین دو انقلاب»، «تاریخ ایران مدرن» و «کودتای ۲۸ مرداد» از جمله تالیفات وی به شمار می­‌روند که در بین ایرانیان شناخته شده هستند.
 
«ناگفته های جنگ» نوشته احمد دهقان از انتشارات سوره مهر عنوان کتاب دیگری است که در این هفته فروش خوبی داشته است. در این کتاب حرف‌ها و خاطره‌هایی از زبان شهید علی صیاد شیرازی است. این خاطرات سال‌ها پیش و در روزهای پایانی جنگ تحمیلی توسط حجت‌الاسلام سعید فخرزاده ضبط شده و سپس از سوی احمد دهقان نویسنده عرصه جنگ تحمیلی تدوین و با تجربه‌هایی در داستان‌نویسی حوزه دفاع مقدس به خوبی آمیخته شده‌اند.
احمد دهقان ابتدا در رشته مهندسی برق و پس از آن در رشته علوم ارتباطات اجتماعی درس خوانده است. اولین رمان دهقان با عنوان «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» در سال ۱۳۷۵ (سوره‏ مهر) منتشر شد از دیگر آثار وی می­توان به ستاره‌های شلمچه (سوره‏ مهر) ناگفته‌های جنگ (سوره‏ مهر) نگین هامون (سوره‏ مهر) هجوم (سوره‏ مهر) گردان چهار‌نفره (سوره‏ مهر) پرنده و تانک (سوره‏ مهر) روزهای‌ آخر (سوره‏ مهر) من قاتل پسرتان هستم (افق) شهید چمران (مدرسه) اشاره کرد.
سپهبد علی صیادشیرازی پس از فراغت از تحصیل، دوره رنجر را با رتبه عالی گذراند، دوره تخصصی توپخانه را طی کرد و از سال ۱۳۴۸ به لشکر زرهی تبریز پیوست. اوایل سال ۱۳۵۱ برای تکمیل تخصص توپخانه به آمریکا رفت و از ابتدای پیروزی انقلاب تا مهر ۱۳۵۸ در اصفهان حضور داشت. وی در سال ۱۳۶۰ فرمانده نیروی زمینی ارتش شد و ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به شهادت رسید.
 
نامه به سیمین نوشته ابراهیم گلستان که در جدول پرفروش­های هفته گذشته نیز فروش خوبی را تجربه کرده بود این هفته نیز در بالای جدول پرفروش‌­ها قرار گرفته است. این کتاب نوشته‌­هایی از ابراهیم گلستان به سیمین دانشور است و پاسخی است به نامه‌های او. کتاب به همت عباس میلانی در ۱۰۶ صفحه در انتشارات بازتاب‌نگار منتشر شده است. ابراهیم گلستان نویسنده و مترجم متولد۱۳۰۱ است. مجموعه داستان­‌های «آذر، ماه آخر پاییز» «شکار سایه»، «جوی و دیوار و تشنه»، «مد و مه» و داستان­ های «اسرار گنج دره جنی» و « خروس» از جمله آثار این نویسنده است.

«دختر شینا» نوشته بهنازضراب‌زاده از انتشارات سوره مهر، «فرهنگ عامیانه مردم ایران»نوشته صادق هدایت و گردآوری جهانگیر هدایت از سوی نشر چشمه، «حقوق بگیران انگلیس» در ایران نوشته اسماعیل رائین از انتشارات بدرقه جاویدان، «شفای زندگی» نوشته لوئیز ال.هی و ترجمه گیتی خوشدل از سوی انتشارات پیکان (البرز)، «هگل و پدیدارشناسی روح» نوشته رابرت استرن با ترجمه محمدمهدی اردبیلی و سید محمدجواد سیدی از انتشارات ققنوس، «نیمه تاریک وجود» نوشته دبی فورد با ترجمه فرناز فرود از انتشارات حمیدا و «ملا صالح» نوشته رضیه غبیشی از سوی انتشارات شهید کاظمی عناوین کتابهای دیگری هستند که در میان ده اثر پرفروش این هفته قرار دارند.
این آمار بر اساس اطلاعات ارائه شده از کتاب­فروشی جیحون، کتاب‌فروشی سوره مهر، شهرکتاب الف، پردیس کتاب مشهد، کتابفروشی اسفند شیراز، کتاب­فروشی چشمه مرکزی کریم‌خان، کتابفروشی امیرکبیر، کتابفروشی رود، شهرکتاب گرگان، شهرکتاب فرشته، شهرکتاب ابن‌سینا، کتاب‌فروشی افشین بوشهر، کتابفروشی اختران و کتابفروشی ثالث گردآوری شده است.
 

جدول پرفروش­های علوم انسانی در هفته اول مرداد
ردیفعنوان کتابنویسنده / مترجمناشرقیمت
(تومان)
درباره کتاب
۱مردم در سیاست ایرانیرواند آبراهامیان/ بهرنگ رجبیچشمه۱۵۰۰۰این کتاب شامل پنج مقاله «نقش جمعیت‌ های مردمی در انقلاب مشروطه ایران»، «نقش جمعیت های مردمی در سیاست ایران: ۱۳۳۲-۱۲۸۵»، نقش جمعیت‌های مردمی در انقلاب ایران»، «کمونیسم و مسئله اشتراک در ایران» و «شکل‌گیری پرولتاریا در ایران مدرن: ۱۳۳۲-۱۳۲۰» است
۲ناگفته های جنگ            احمد دهقانسوره مهر۱۱۹۰۰این کتاب دربردارنده فعالیت‏‌ها و اقدامات شهید سپهبد علی صیادشیرازی در روزگار بعداز پیروزی ­انقلاب ­اسلامی و همچنین زمان جنگ تحمیلی است.
۳نامه به سیمینابراهیم گلستان    بازتاب نگار۹۰۰۰این کتاب نوشته‌هایی از ابراهیم گلستان به سیمین دانشور است. عباس میلانی درباره کتاب نوشته است: «به تواضع گفت: «بعضی از این حرف‌ها را اینجا نوشته‌ام.» صدوچند صفحه‌ای بود. دست‌خط گلستان بود، مخاطبش سیمین دانشور و پاسخی بود به نامه‌ای از او…
۴دختر شینابهناز ضرابى زادهسوره مهر دختر شینا خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، که موضوع آن جنگ ایران و عراق و جزو نخستین آثار منتشر شده در حوزه خاطرات زنان از جنگ است کتاب ظرف مدت چهار سال به چاپ بیست و دوم رسیده است.
۵فرهنگ عامیانه مردم ایرانصادق هدایتچشمه۴۲۰۰۰اینﮐﺘﺎﺏ ﻧﺘﯿﺠﻪ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﮐﻮﺷﺶ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺻﺎﺩﻕ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻓﻮﻟﮑﻠﺮ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ و توسط جهانگیر هدایت گردآوری شده است.
۶حقوق بگیران انگلیس در ایراناسماعیل رائینبدرقه جاویدان۳۸۰۰۰این کتاب شرح حالی است از رجال ایران و رابطه آنها با انگلستان در دوره قاجار  برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ منتشر شده است.
۷شفای زندگی            لوئیز ال.هی /گیتی خوشدلپیکان (البرز)۲۲۰۰۰این کتاب در زمینه‌ خودسازی، تحول جسم و جان و ذهن و همین‌طور پزشکی ‌کلی‌نگر در سراسر دنیا بسیار معروف است. شفای زندگی در چهار بخش و شانزده فصل تدوین شده است.
۸هگل و پدیدارشناسی روحرابرت استرن / محمدمهدی اردبیلی. سید محمدجواد سیدیققنوس۲۱۰۰۰این کتاب یکی از مهم‌ترین آثاری است که درباره هگل نوشته شده که مطالعه آن برای فهم فلسفه و نظام هگلی ضروری است و به واسطه محتوای گسترده و تاثیرات بی‌اندازه‌اش بر اندیشه بعد از خود. می‌توان آن را نقطه عطفی در اندیشه مدرن دانست.
۹نیمه تاریک وجوددبی فورد/ فرناز فرودحمیدا۱۵۰۰۰موضوع کتاب وجود درباره‌ برداشتن نقاب از جنبه‌های خاصی از وجودمان است که باعث از بین رفتن ارتباطات، کشته شدن روح و همچنین مانع شکوفا شدن رؤیاهایمان می‌شود.
۱۰ملا صالحرضیه غبیشیشهید کاظمی۸۰۰۰کتابی است که زندگی ملاصالح قاری مترجم اسرا در جنگ تحمیلی را روایت می‌کند. وی هم در اسارت ساواک رژیم پهلوی بوده و هم زندان‌های استخبارات عراق را تجربه کرده و در این کتاب خاطراتش را از آن روزها بیان کرده است.
 

, ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *