چاپ کتاب شعر- ۰۹۱۲۰۶۱۷۲۸۳ وش

ی از مراکز نشر به شاعران به‌ویژه به جوانان در قبال معرفی چند نفر که می‌خواهند کتاب چاپ کنند، قول نشر یک یا دو کتاب کوچک رایگان را می‌دهند.

پوریا محمدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در گذشته معمولا شاهد ارائه تولیدات هنری به صورت یک مجموعه از سوی هنرمندان بودیم ولی در حال حاضر هنرمندان به‌ویژه هنرمندان جوان در عرصه‌های مختلف ترجیح می‌دهند تولیدات تکی خود را برای مخاطبان عرضه کنند. مثلا یک آهنگساز یا خواننده‌ای که قبلا مجموعه چند اثر خود را در قالب آلبوم ارائه می‌داد یا شاعری که مجموعه شعری منتشر می‌کرد، امروز فقط به صورت یک آهنگ تکی و یا یک کتاب کوچک حاوی چند شعر کوتاه، هنر خود را برای مخاطب عرضه می‌کنند.

این شاعر جوان ابهری در ادامه گفت: تولیدِ هنر، فانتزی شده و معمولا یک اثر اگر خیلی خوب و مورد توجه مخاطب باشد همانند یک موج بزرگ چند صباحی روی بورس است و بعد از یک مدت و با آمدن یک اثر جدید، از دور خارج شده و حتی گرد فراموشی بر خود می‌گیرد. اینکه هنرمندان و به طور خاص شاعران ترجیح می‌دهند آثار خود را در قالب کتاب‌های کوچک چاپ کنند چند دلیل دارد که یکی از آن‌ها «نمایشگاه‌زده شدن» برخی از شاعران است که با هدف حضور در نمایشگاه هر سال می‌خواهند یک اثر جدید از خود داشته باشند که نتیجه آن می‌شود نشر کتاب شعر در قطع کوچک و فقط با چند اثر کوتاه.

محمدبیگی افزود: دلیل دیگر مشکلات نشر کتاب است و معمولا مشاهده شده برخی از مراکز انتشارات به شاعران به‌ویژه به هنرمندان جوان در قبال معرفی چند نفر که می‌خواهند کتاب چاپ کنند، قول نشر یک یا دو کتاب کوچک رایگان یا به صورت نیم‌بها را از سوی آن انتشارات می‌دهند.

شاعر «پیچک و دیوار» ادامه داد: دلیل دیگر وجود تکنولوژی روز ارتباطی در سطح جامعه است، که ضروری است هنرمندان از این فرصت استفاده کنند ولی می‌بینیم در بسیاری از موارد این امر به تهدید تبدیل شده است. وقتی مخاطب می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آثار مورد نظر خود در فضای مجازی دست پیدا کند، معمولا انتشار کتاب با قطع و اندازه بزرگ، از سوی شاعران جوان چندان به‌صرفه نخواهد بود.

او تاکید کرد: در مواردی هم کیفیت را فدای کمیت کرده‌ایم، این‌که فلان شاعر چند اثر از خود دارد مهم‌تر از این است که یک کار اثرگذار داشته باشد، و این مسئله عاملی شده تا شاعران جوان که به دنبال کسب نام در عرصه هنر هستند ترجیح دهند در فاصله‌های زمانی کوتاه و به دفعات شعرهای خود را به صورت کتاب چاپ کنند.

شاعر مجموعه «یک سوژه» اظهار کرد: اگر شاعران جوان به دنبال تولید اثر فاخر باشند و بخواهند یک مجموعه باکیفیت از خود ارائه دهند، استفاده از فضای مجازی هم می‌تواند فرصت خوبی برای آن‌ها باشد. بهره‌ گرفتن از شیوه‌های نو در ارائه آثار و استفاده از شیوه‌های جذاب در جذب مخاطب عاملی است که می‌تواند در ماندگاری آثار هنری اثرگذار باشد.

, , , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *