مکانیزم خرید کتابفروشی های ایران چگونه است؟- مشاوره چاپ کتاب ۰۹۱۲۰۶۱۷۲۸۳ وش

از بین فروشگاههای مختلفی که به نام کتابفروشی فعالیت میکنند تعدادی زیادی از انها عملا فروشنده لوازم التحریر هستند .گروهی دیگر نیز تنها بر روی کتابهای کمک درسی متمرکز هستند.
و سایر کتابفروشی های باقی مانده ترجیح میدهند با تعداد طرف حساب های کمتری عملیات تجاری انجام دهند .زیرا در صورت کار کردن با تعداد افراد کمتر امور خرید کتاب و حسابداری و تسویه حساب راحت تر است.
با این دیدگاه با توجه به رشته تخصصی کتابفروشی خود با چند پخش که تنوع عناوین بیشتری دارند همکاری بیشتری دارند.
این پخش ها به صورت روزانه با کتابفروشی ها تماس میگیرند و در ابتدا کتابهای جدیدی که در ان پخش از طرف ناشران برای فروش عرضه شده را معرفی میکنند و توضیحاتی کلی مثلا موضوع و نام نویسنده و قیمت و نام ناشر رابه مسئول خرید فروشگاه اعلام میکنند و پس از معرفی کتابهای جدید، حال مسئول خرید فروشگاه کتابهایی که قبلا در فروشگاه داشته و موجودی انها تمام شده است را مجدد درخواست میدهد
این بازاریابی روزانه در تهران به صورت حضوری و در شهرهای دیگر به صورت تلفنی انجام میشود.

تااینجای کار روش بسیار معمولی به نظر میرسد و شاید توضیح ان تکرار واضحات بود اما با درک این مکانیزم میخواهم توضیح دهم که چرا کتابی در کتابفروشی ها مورد استقبال قرار میگیرد و کتابهای دیگر مورد پذیرش و اقبال انها قرار نمیگیرد.
⭕️مسئول خرید کتابفروشی فرصتی برای بررسی کتابهای جدید ندارد و بر اساس پیش فرض های قبلی خود خرید میکند
اینکه مثلا ناشر کتاب کیست ?
ایا اسم نویسنده و یا مترجم برایش آشنا هست یا نه ?و اینکه ایا تاکنون درخواستی برای این موضوع یا عنوان کتاب از طرف مشتریان فروشگاه داشته است یا نه?
به همین دلیل است که کتابهایی که ناشران کمتر شناخته شده عرضه کرده اند در کتابفروشی ها موجود نیستند
تازه در حالتی که فروشگاه کتابی را سفارش دهد حد اکثر دو جلد ❗️خریداری میکند و سفارش بعدی این کتاب بعد از فروش رفتن خرید اول امکان پذیر است.

خب حالا کتابی که این همه مراحل را طی کرده و داخل فروشگاه رسیده وارد یک رقابت با کتابهای فراوان موجود در فروشگاه میشود.مثلا فردشگاه ما در حال حاضر بیش از بیست هزار عنوان مختلف کتاب دارد.

⬅️با همه این توضیحات شاید خودتان هم متوجه شده باشید که بازاریابی کتاب قبل از عرضه ان و خارج از کتابفروشی باید انجام شود و کتابفروشی ها تنها کتابی را که قبلا مشتری با مکانیزم های دیگر تصمیم به خرید گرفته است را به او عرضه میکنند
در اینده توضیحات بیشتری درباره بازاریابی کتاب خواهم گفت ولی فعلا همین نکته را در نظر داشته باشید که:
?تصمیم به خرید مشتری خارج از کتابفروشی انجام میشود و تنها امید به اینکه کتابفروشی ها باعث فروش کتاب ما شوند امید بی سر انجامی است.

#بازاریابی_کتاب

, , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *