شاعران هفت برابر مخاطب‌های شعر هستند!

مشاوره رایگان چاپ کتاب

۰۹۱۲۰۶۱۷۲۸۳

۰۹۳۵۴۷۵۲۳۳۳

۰۹۱۸۳۷۷۵۳۳۴

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
 
 
بر اساس آمار بانک اطلاعات خانه کتاب سه هزار و هشتصد عنوان کتاب شعر در سال جاری منتشر شده و شمارگان معمول کتاب‌ شعر پانصد نسخه‌ است؛ بر این اساس می‌توان گفت شاعران تقریبا هفت برابر مخاطب‌های شعر هستند.
 
 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- هر سال تعداد کتاب‌های شعر بیشتر از سال قبل می‌شود. بر اساس بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب قریب به چهار هزار کتاب شعر در سال جاری منتشر شده و کار به جایی رسیده که شمار شاعران چند برابر مخاطب‌های شعر شده است. بر اساس شمارگان پانصد نسخه‌ای کتاب‌های شعر، شاعران تقریبا هفت برابر مخاطب‌های شعر است. از میان هزاران کتاب منتشر شده تنها چند عنوان کتاب و چند شاعر مطرح شانس دیده شدن دارند و بی‌شمار کتاب نادیده گرفته شده و راه به جامعه مخاطب‌ها باز نمی‌کنند.

براساس اطلاعات موسسه خانه کتاب از یکم فروردین ۱۳۹۵ تا ۱۰ اسفند‌‌ماه این سال پنج هزار و ۱۵۶ عنوان کتاب در حوزه شعر منتشر شده است که سه هزار و ۸۸۰ عنوان چاپ اول و یک هزار ۲۷۶ عنوان چاپ مجدد بوده است. از این میان چهار هزار و ۹۱۰ عنوان کتاب تالیفی و ۲۴۶ عنوان ترجمه است که سه هزار و ۱۴۵ کتاب سهم ناشران پایتخت‌نشین و دو هزار و ۱۱ اثر سهم ناشران شهرستانی بوده است. این آمار در ادامه به تفکیک ماه بیان شده است.

فروردین
در فروردین ‌ماه امسال، ‌۱۷۱ عنوان کتاب چاپ شده که ۱۲۹ عنوان کتاب چاپ اولی و ۴۲ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۱۵۹ عنوان کتاب تالیف و ۱۲ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۱۶۰ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۱۱ کتاب بوده است.
 
اردیبهشت
در اردیبهشت ‌ماه امسال، ‌۵۶۲ عنوان کتاب چاپ شده که ۴۶۱ عنوان کتاب چاپ اولی و ۱۰۱ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۵۳۷ کتاب تالیف و ۲۵ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۲۹۲ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۲۷۰ عنوان بوده است.
 
خرداد
در خردادماه امسال، ‌۴۴۴ عنوان کتاب چاپ شده که ۳۴۳ عنوان چاپ اولی و ۱۰۱ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۴۲۳ کتاب تالیف و ۲۱ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۳۳۴ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۱۱۰ عنوان بوده است.
 
تیر
در تیر‌ماه امسال، ‌۵۳۹ عنوان کتاب چاپ شده که ۳۳۷ عنوان چاپ اولی و ۲۰۲ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۵۲۳ کتاب تالیف و ۱۶ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۴۰۰ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۱۳۹ عنوان بوده است.
 
مرداد
در مرداد‌ماه امسال، ‌۵۱۰ عنوان کتاب چاپ شده که ۳۶۲ عنوان چاپ اولی و ۱۴۸ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۴۸۹ کتاب تالیف و ۲۱ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۲۸۳ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۲۲۷ عنوان بوده است.
 
شهریور
در شهریور‌ماه امسال، ‌۳۲۰ عنوان کتاب چاپ شده که ۲۶۷ عنوان چاپ اولی و ۵۳ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۳۱۲ کتاب تالیف و ۸ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۱۸۸ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۱۳۲ عنوان بوده است.
 
مهر
در مهر‌ماه امسال، ‌۳۱۸ عنوان کتاب چاپ شده که ۲۳۵ عنوان چاپ اولی و ۸۳ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۳۰۱ کتاب تالیف و ۱۷ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۱۷۳ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۱۴۵ عنوان بوده است.
 
آبان
در آبان‌ماه امسال، ‌۴۳۸ عنوان کتاب چاپ شده که ۳۱۷ عنوان چاپ اولی و ۱۲۱ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۴۱۰ کتاب تالیف و ۲۸ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۲۲۷ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۲۱۱ عنوان بوده است.
 
آذر
در آذر‌ماه امسال، ‌۴۵۵ عنوان کتاب چاپ شده که ۳۴۲ عنوان چاپ اولی و ۱۱۳ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۴۳۷ کتاب تالیف و ۱۸ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۲۶۱ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۱۹۴ عنوان بوده است.
 
دی
در دی‌‌ماه امسال، ‌۵۷۱ عنوان کتاب چاپ شده که ۴۴۸ عنوان چاپ اولی و ۱۲۳ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۵۳۳ کتاب تالیف و ۳۸ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۳۷۷ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۱۹۴ عنوان بوده است.
 
بهمن
در بهمن‌ماه امسال، ‌۷۰۳ عنوان کتاب چاپ شده که ۵۳۶ عنوان چاپ اولی و ۱۶۷ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۶۶۸ کتاب تالیف و ۳۵ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۳۸۸ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۳۱۵ عنوان بوده است.
 
اسفند
از یکم تا دهم اسفندماه امسال نیز، ‌۱۲۵ عنوان کتاب چاپ شده که ۱۰۳ عنوان چاپ اولی و ۲۲ عنوان چاپ مجدد بوده است. در این بین ۱۱۸ کتاب تالیف و ۷ عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان ۶۲ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۶۳ عنوان بوده است.
 
رونق روز‌های کتاب عموما در اردیبهشت‌ماه فصل برگزاری نمایشگاه کتاب است. در بخش شعر عمده توجه نشر آثار  فارسی است و ناشران کمتر توجهی به شعر ترجمه دارند. 


 

انتشار سه هزار و ۱۴۵ عنوان کتاب در تهران و دو هزار و ۱۱ عنوان در سایر شهرها نشان می‌‌دهد که شاعران برای چاپ کتاب‌های شعر بهتر است به سراغ ناشران تهرانی بروند چراکه تعداد عنوان کتاب شعر منتشر شده در سراسر کشور نسبت به تهران اختلاف زیادی دارد.

, , , , , , , , ,

One thought on “شاعران هفت برابر مخاطب‌های شعر هستند!”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *