آموزش صفحه آرایی با ورد

یکی از مواردی که در چاپ کتاب مقوله ی بسیار مهمی است صفحه آرایی یا صفحه بندی کتاب است، که به کتاب زیبایی میدهد و خواننده را راغب به خواندن آن میکند. صفحه آرایی به مجموعه کارها برای آماده سازی کتاب جهت چاپ و زیباسازی کتاب گفته می شود. صفحه آرایی به دو صورت قابل انجام است. یکی صفحه آرایی با نرم افزار ایندیزاین که پرطرفدار است و با داشتن امکانات زیاد دست طراح را برای خلاقیت گسترده می کند .

صفحه آرایی با ورد بسیار راحت تر و کم هزینه تر از ایندیزاین است. و کتاب ها را میتوان در چندین قالب صفحه آرایی کرد. معمولا کتاب های دانشگاهی و علمی در قالب وزیری و کتاب های شعر و بعضی کتاب های دیگر در قالب رقعی تنظیم می شوند و از قالب های دیگر می توان به جیبی ، پالتویی، رحلی و .. اشاره کرد که هر کدام بسته به موضوع و محتوای کتاب استفاده می شوند.

یکی از سوالات رایجی که از ما سوال می شود درباره سایز و فونت کتاب است. در توضیح سایز باید گفته شود، برای قالب وزیری بالاو پایین ۱/۵ و چپ و راست ۲/۴ سانتی متر می باشد. فونت های رسمی ب نازنین و ب زر و ب کامپوست و لوتوس می باشد و هم چنین فاصله بین خطوط ۱۵/۱ سانتی متراست و متن باید از دو طرف مرتب و یکسان (جاستیفای) باشد.

برای قطع رقعی هم بالا و پایین و چپ و راست ۲/۲ است.

نکته دیگر در صفحه آرایی این است که بتوان فهرست مطالب را به صورت اتوماتیک وارد کرد که در این صورت با جابه جایی متن و عنوان ها دیگر جای نگرانی نیست و میتوان در انتها، فهرست مطالب را آپدیت کرد.  

و هم چنین در صفحه آرایی، شروع فصل ها باید از صفحات فرد باشد. در قسمت سرصفحه نیز بالای صفحات فرد اسم فصل، و در بالای صفحات زوج اسم کتاب باید قرار گیرد.

جهت مشاوره رایگان برای چاپ و صفحه آرایی و طراحی جلد کتاب می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

 ۰۹۹۰۱۹۱۰۲۰۸  اسفندیاری

, , , , , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *